Procedure boete-oplegging door de NMA

Geplaatst op 15 sep 2005

Procedure boete-oplegging door de NMA

1.
Zoals bekend heeft de NMA op 6 september jl. aan bijna 700 bouwbedrijven in de B&U-sector brieven gestuurd met bijbehorende rapporten. Deze stukken vormen de inleiding voor de procedure van de NMA tot oplegging van boetes wegens overtreding van de Mededingingswet (verboden vooroverleg).
2.
De kwestie betreft dus niet de afhandeling van de civiele claims van overheidsopdrachtgevers (daarvoor is een deal getroffen van € 72,5 miljoen) maar de daarnaast door de NMA op te leggen bestuurlijke boetes. Voor de oplegging daarvan heeft de NMA, in overleg met de bouwsector, 2 trajecten uitgezet:
- er is een verkorte procedure gecreëerd: de bedrijven die daaraan mee willen doen geven een volmacht aan dhr. Hans Blankert. Die bedrijven doen afstand van enkele rechten waartegenover staat dat de NMA de zaak op de kortst mogelijke termijn zal afronden. Voor de hoogte van het boetebedrag is een formule bepaald (12% van de aanbestedingsomzet 2001, daarnaast kortingen) zodat iedereen snel weet waar hij aan toe is;
- de bedrijven die zich niet aanmelden voor de verkorte procedure via Blankert, komen pas aan de beurt nadat bedoelde eerste tranche is afgewikkeld; deze bedrijven dienen dan individueel d.m.v. hun eigen adviseurs c.q. advocaten de normale bestuursrechtelijke procedure te doorlopen, dus volgens de gewone wettelijke regeling.
De bedrijven die zich aanmelden voor de verkorte procedure krijgen een extra korting van 15% op het boetebedrag. Tevens zal Blankert trachten nog een nadere 1 à 2% korting uit te onderhandelen. Deze bedrijven krijgen echter geen inzage in het dossier (de voor hen belastende stukken) en moeten zich a.h.w. neerleggen bij het feit dát zij als overtreder van de Mededingingswet worden gezien. Blankert zal voor deze groep, in de verkorte procedure zich beperken tot een generiek betoog/pleidooi over algemene aspecten van dit soort overtredingen van de Mededingingswet. Er is dus geen ruimte voor specifieke toelichting voor individuele gevallen/bedrijven.
3.
Om mee te doen aan de versnelde procedure via Blankert moet een bedrijf nog veel werk verzetten: aanmelding, accountantsonderzoek en –verklaring, alles geheel af te ronden vóór 14 oktober a.s.
4.
De vraag of een bedrijf verstandig doet zich aan te melden voor de verkorte procedure, kan niet in algemene zin worden beantwoord. Onze voorlopige indruk is dat bedrijven welke volop aan het vooroverleg hebben deelgenomen en waarvan dit bij de NMA bekend wordt verondersteld, wellicht het meest verstandig doen door de verkorte procedure via Blankert te kiezen met inachtneming van de extra korting van 15%. Echter via de procedure-Blankert wordt in hoogste instantie door de NMA zelf beslist over de boete en is geen beroep op de rechter (College van Beroep voor het Bedrijfsleven) mogelijk.
5.
Wij sluiten niet uit dat voor sommige bedrijven, op grond van hun specifieke omstandigheden, de kans van de individuele procedure gewaagd moet worden. Bij het nemen van die beslissing dient men af te wegen dat de 15% korting van de versnelde procedure dan vervalt, evenals een mogelijk nog verdere 1 à 2% die Blankert tracht uit te onderhandelen, en daarnaast natuurlijk de kosten van advisering in en behandeling van de individuele procedure.
6.
Formeel geldt voor zowel de verkorte procedure als voor de individuele procedure dat, in het geval een bedrijf beboet wordt, de overheid tot uitsluiting van het bedrijf voor opdrachten kan overgaan. Wat dit aspect betreft is er voor het bedrijf dus geen verschil tussen de verkorte en de individuele procedure. (Nb. alleen met betrekking tot de afhandeling van de civiele claims is afgesproken dat de bedrijven die daarvoor een bijdrage betalen niet zullen worden uitgesloten door overheidsopdrachtgevers).
7.
Een aantal relaties heeft reeds contact met ons opgenomen. De berekening van de boete volgens de aangegeven formule blijkt doorgaans tot zeer aanzienlijke boetebedragen te leiden, derhalve voldoende reden voor de bedrijven om alle voor- en nadelen van de verkorte procedure te toetsen aan hun eigen specifieke gevallen en eventueel bijbehorende zelf te treffen maatregelen. Desgewenst kunnen wij behulpzaam zijn bij het afwegen van de verschillende voor- en nadelen in de specifieke omstandigheden van elk bedrijf waarbij wij kunnen putten uit de hoogst mogelijke specialistische kennis binnen ons netwerk.
8.
Teneinde niet in doublures te vervallen verwijzen wij voor het overige naar de uitgebreide informatie welke door de NMA is verschaft. Desgewenst kunt u deze op de website van de NMA (www.nmanet.nl) nazien en de betreffende documenten ook downloaden.
Voorts zijn er een tweetal voorlichtingsbijeenkomsten geweest waarin Blankert de verkorte procedure nader heeft toegelicht en vragen heeft beantwoord. Deze bijeenkomsten vonden plaats op dinsdag 13 september jl. in Amersfoort en op donderdag 15 september in Rotterdam. De bijeenkomst in Amersfoort is door 2 advocaten van ons kantoor bezocht. Het door ons van die bijeenkomst opgemaakte verslag is voor belanghebbenden op telefonische aanvraag verkrijgbaar.
Nadere informatie over dit onderwerp kunt u inwinnen bij Wim Heijltjes.

Telefoon: 024-322 22 55

Terug naar het nieuwsoverzicht