Gevraagd: stimuleringspakket voor starterswoningen.

Geplaatst op 28 nov 2014

Gevraagd: stimuleringspakket voor starterswoningen.
Heilig Landstichting, 28 november 2014
Mr. W.M.J.M. Heijltjes
De economie in de bouwsector blijft zorgelijk. In de pers van 19 november j.l. lezen we dat met ingang van 1 januari a.s. strengere leennormen gaan gelden waardoor tot € 20.000,00 minder lening kan worden verstrekt dan nu het geval is. De hoge fiscale schenkingsvrijstelling vervalt per 1 januari a.s. De nieuwbouw van woningen is ook dit jaar weer een fractie van een aantal jaren geleden. Als adviseurs van een groot aantal afdelingen van Bouwend Nederland komt uit onze contacten naar voren dat veel bedrijven ook in 2015 moeten schipperen om het hoofd boven water te houden.
In Cobouw d.d. 9 september 2014 constateert de heer T. van Hoek (directeur EIB) dat er extra stimulering voor de bouw, met name voor starterswoningen, nodig is.
Hoe zou zo’n stimuleringsmaatregel eruit kunnen zien om zelfs binnen de nieuwe beperkte leennormen een krachtig effect te hebben?
Dat zou kunnen door de 6%-regeling voor de BTW zoals die ook bij verbouwingen verbazend effectief is gebleken, ook toe te passen op de bouw van starterswoningen. De consument met een modaal inkomen (€ 35.000,00) kan thans een starterswoning van – stel – € 180.000,00 niet betalen. Men kan geen hypothecaire lening van 5x het inkomen krijgen.
Een extra starterslening is riskant en veroorzaakt een nieuwe zeepbel in de woningmarkt. Dat moeten we eigenlijk niet willen. De prijs moet omlaag naar een verantwoord prijsniveau, passend bij het inkomen.
Aanhakend bij de BTW voor verbouwingen zou dan ook een 6%-regeling voor nieuwbouw van starterswoningen moeten gelden. Dat geeft de volgende effecten:
- voorwaarde van de overheid: de gemeente dient de grondkosten (die nu kunstmatig veel te hoog zijn) af te waarderen tot de helft, daarmee gaat de prijs nogmaals omlaag met
€ 25.000,00;
- daarmee komt deze binnen bereik voor modale inkomens.
Zo’n tijdelijke maatregel van bijv. 1,5 jaar (tot start bouw) daagt alle gemeenten met grondposities uit – ook in hun concurrentiepositie met naastliggende andere gemeenten – om zo snel mogelijk van deze maatregel gebruik te maken. Daarmee ontstaat er dynamiek en gebeurt er tenminste iets.
Zo’n maatregel bereikt ineens een enorme massa potentiële kopers. Dit zijn juist ook degenen die nu in de huurregeling ook al buiten de boot vallen (inkomens tussen 36 en 43 mille).
Ik wil niet alle voordelen hier opsommen, maar toch wel één, voor de overheid: 21% van niets blijft niets, dan kun je beter 6% over wèl gemaakte bouwproductie ontvangen.
In de voorgaande ernstige bouwcrisis (1980-1990) heeft een soortgelijke stimuleringsmaatregel (de toenmalige premie A-regeling) de bouwproductie weer uit het slop getrokken Met name van 1985 tot 1989 is een indrukwekkende groei van het bouwvolume gerealiseerd. Kenmerkend daarbij was de doelgroep (sub)modale inkomens. Dáár, binnen dat segment, werd de koopkracht ondersteund waardoor een effectieve vraag naar starterswoningen ontstond.
De bouw heeft opnieuw zo’n maatregel nodig die het bezit van een eigen woning voor de grootste inkomensgroep van Nederland (weer) mogelijk maakt.
Voor vragen en adviezen: Wim Heijltjes via heijltjes@heijltjes.nl of op 024 – 381 66 90

Terug naar het nieuwsoverzicht